Jipiijipii, tekstiä senkun tulee vaan. Minulla ei muuten ole hajuakaan voiko Gaspra-asteroidilta löytyä kultaa, mutta kaveri löysi tällaisen wikistä.
nimi: Vaikea matka
osa 3: 18.1.2234: Lastaajan huonompi hetki asteroidilla
“Sytytys tee miinus kolkytä," Jana Lastaaja Naisempi lateli kuulutuksen. Luultavasti kukaan ei kuunnellut, paitsi Kuussa noin puolen tunnin kuluttua. Kuusta oli tullut viimeinen lähtöselvitys pari minuuttia sitten. Juna kulki aikataulussa.
“Tee miinus kymmenen, yheksän, kaheksan, seittemän, kuus, viis, neljä, kolme, kaksi, yksi, sytytys. Vallisreita, Gaspra, kuitakkaa sytytys.”
Jana katsoi lähetystornin ikkunasta kuinka lastin hinaajien fuusioliekit syttyivät parin sekunnin viiveellä. Kymmenen megatonnia rautamalmia alkoi hiljalleen kiihdyttää Kuuta kohti. Valvontavuoro päättyisi vasta kun lasti olisi turvallisesti viiden valosekunnin päässä Gaspralta. Pikan Lastaaja Miehisempi tulisi hänen tilalleen varmistamaan kiihdytyksen päättämisen.
Viidenkymmenen minuutin kuluttua Kuusta tuli kuittausviesti, joka pilasi Janan työvuoron:
“Gaspra, Vallis Rheita, kiihdytys keskeytetty yliohjauksella, kuitakkaa lastille ny heti!”
Jana toimi ja pamautti keskeytysnappulan melkein rikki. Hän varmisti että lähetysantenni välitti viestin ja odotti pari tuskaisaa sekuntia. Fuusioliekit sammuivat. Jana antoi lastivirhehälytyksen käsin näppäilemällä. Hän pelkäsi, että hänen äänensä murtuisi eikä järjestelmä ymmärtäisi häntä. Kaverit totisesti kiittelisivät Janaa, kaikkien vapaavuorot paloivat juuri nyt. Onneksi lastausjohtajaa ei saanut häiritä ennenkuin hän itse antaisi luvan.
“Vallisreita, Gaspra, keskeytys suoritettu aaöö... voitte kommentoida," Jana aloitti, päässä soi kuitenkin: siinä meni koko porukan kuukauden palkkiot. “Alotan virhetarkistuslistan läpittekäynnin, lähetän sen datan teille suorana kans.”
Järjestelmä alkoi käydä tarkistuslistaa läpi syöttäen tiedot suoraan Janan päänäytölle. Mitään ei löytynyt ensimmäiseen puoleen tuntiin. Jana kirjoitti raportin lastivirhehälytyksen viitteeksi, jotta muut eivät luulisi että ollaan jonkinlaisessa hengenvaarassa. Kuu vastasi:
“Gaspra, Vallis Rheita. Tässä nopee kommentointi, tän data on lähetetty teille: saimme sytytyslaskennan ookoo, sitte havaittiin fuusioliekit oikeeseen aikaan, mutta sitte me saatiin niitten lisäks teijän sytytyksen lähetysantennin välittämä komentosarja. Se käytti neljää ylimäärästä taajuutta, se oli iha liian voimakas ja sit se sytytti lastin '22331120 Gaspra-Au' hinaajien fuusioajot ja viälä täydellä teholla. Me saatiin ne lakkaamaan ihan kyllä heti, mut ne soitti täysillä jotain kuus minsaa.”
Janan mieli musteni. “Gaspra Au” oli kultalasti, joka oli junan Kuun puoleisessa päässä jo. Se oli heidän paras lastinsa moneen vuoteen. Jana mietti: mitähän kuusi minuuttia tarkoittaa? Kuu jatkoi:
“'22331120 Gaspra-Au' on ensimmäiste laskujen perusteella syöksymäsä tossa 150 tunnin päästä pitkälti ohitte vastaanottopinnan, ja suoraa päin Kuun kamaraa ja melkosella räjähdysnopeudella. Se ei näilä näkymin vaaranna kettää, mut lasti on mennyttä... oon pahoillani. Ainut mitä me voitas tehä on suistaa se radaltaa ohi Kuun, mut sekin tulis kalliiksi, eikä sitä lastii silti kait pystys pelastaan. Mutta on täs ny viälä yli kuus päivää aikaa... vahvistakaa muute se virhe lähetysantennin ohjauksessa.”
Jana mietti kuumeisesti. Hyvät puolet: Kukaan ei ilmeisesti ole vaarassa Kuussa. Tämän päivän lasti on turvassa ja myöhästynee vain muutaman tunnin. Gaspra-Au ei ole vielä tuhannen päreinä, jotain voidaan keksiä. Huonot puolet: jos se ei ole Jana, joka keksii jotain, Jana saa luultavasti kenkää koko mainarivyöhykkeltä. Terve taas Kuu ja jäänkaivaus, millä hän uransa aloitti.
Jana kuittasi Kuun kommentit ja aloitti sytytyksen lähetysantennin virheen etsinnän. Hän löysi muutamassa minuutissa antennin ohjelmistosta jotain aivan käsittämätöntä koodisoopaa. Se oli aiheuttanut viiden peräkkäisen signaalin lähetyksen eri kaistoilla, ja vielä teholla, joka oli kymmenkertaisesti yli sen rajan, jota lähetysantennin pitäisi ylipäänsä pystyä lähettämään.
“Vallisreita, Gaspra, mää vahvistan sen sytytyksen lähetysantennin ohjausvirheen," Jana ilmoitti Kuuhun. “Näyttäs bugilta alustavasti, me alotetaan analysointi heti. Tää virhe ei näkynykkun tarkistin koodin kolme tuntia sitten.”
Selittelyä. Ei kannata.
“Ja me tarkistetaan myös tän päivän lastin, se oli siis '22340118 Gaspra-Fe', niin sen hinaajien kunto ja jos ne on ookoo nii jatketaan kiihdytystä kolmen tunnin päästä, sopiikos se teille?”
Ne viisikymmentä minuuttia, jotka menivät Kuun vastauksen odottamiseen, kuluivat Janalta siihen kun hän tuijotti virheellistä koodia ja alkoi hiljalleen pelon lisäksi suuttua ohjelmiston tuntemattomalle koodaajalle, jonka moka luultavasti veisi hänen työpaikkansa. Mutta minun olisi se pitänyt löytää, Jana ajatteli. Siihen ainakin tutkimuksissa tultaisiin päätymään.
“Joo se on ookoo,” Kuu vastasi. “Siis Gaspra, Vallis Rheita, se '22340118 Gaspra-Feen' kiihdytyksen jatkamine on ookoo. Me ruvetaan nyt kattomaan tarkemmin sitä teidän Gaspra-Au-lastin liikerataa ja pistetään teille sitten tietoa missä mennään ku sitä on. Katotaan varmaa semmonen pari tuntii nyt enste. Vallis Rheita lopettaa, ei tartte kuitata... loppu.”
Loppu, Jana Lastaaja Naisempi ajatteli. Hän lopetti antamansa hälytyksen “vaara ohi” -merkillä ja alkoi keskittyä seuraavaan hommaan, joka oli soittaminen Kolmas Johtajalle. Kolmas oli luultavasti herännyt hälytykseen. Tämä työvuoro se vaan parani paranemistaan.
Jatkuu (joskus)...
rani, VIIDAKKORUMPU
torstai 22. helmikuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti